Criminelen maken het steeds moeilijker om een webwinkel te herkennen. Maar hoe herken je nou een nepwinkel? Met deze 15 tips wordt de kans groter om een nepwinkel te herkennen.

1. Naam in adresbalk
Het allereerste referentiepunt is de naam in de adresbalk. Controleer of deze overeenkomt met de naam van winkel. Wanneer hier verschil in zit kan het zijn dat een nepwinkel zich probeert voort te doen als een legitieme webwinkel. In deze gevallen denken consumenten bij een legitieme winkel te kopen terwijl dit eigenlijk een nepwinkel is.
2. Het logo
Veel merken besteden aandacht aan het ontwerpen van een goed en mooi logo waarin de naam overeenkomt met de adresbalk. Wanneer een webwinkel een compleet ander logo heeft dan de naam in de adresbalk kan dit duiden dat het een gemaakt nep logo is.

3. Merkproducten
Veel nepwinkels maken gebruik van merkproducten die bij andere retailers te koop zijn. De merkproducten zien er legitiem uit en dit kan vertrouwen wekken. Vaak zijn dit ook populaire merkproducten zoals schoenen of kleding van bekende merken.
4. Producten die te mooi zijn om waar te zijn
Let op bij producten die bijna te mooi zijn om waar te zijn. Een deken waarbij de gebruiker automatisch na 5 minuten in slaap valt. Of een hardloopschoen waarmee het mogelijk wordt om harder te rennen. Dit zijn ook tekenen dat het kan gaat om een nepwinkel die niet bestaande producten probeert te verkopen.
5. Prijs van de producten
De prijs van een product is bij een nepwinkel vaak lager dan bij andere legitieme winkels. Op deze manier probeert een nepwinkel consumenten te lokken en over te halen tot het doen van een aankoop. Daarom is het belangrijk om bij een winkel altijd af te vragen of de gevraagde prijs wel reëel is.

6. Alles op voorraad
Voor een webwinkel is het vaak lastig om direct en altijd alles op voorraad te hebben. Zijn er veel artikelen aanwezig en is bijvoorbeeld elke kledingmaat op voorraad? Dan kan dit een teken zijn dat de webwinkel niet legitiem is. Het is bij een webwinkel normaal om niet altijd alles op voorraad te hebben. Dit geldt al helemaal voor fashion winkels.
7. Taal en spellingfouten
Een echt bedrijf spendeert veel tijd aan de formulering van teksten. Een nepbedrijf spendeert hier doorgaans wat minder tijd aan. Wanneer een website slecht vertaald is en veel taal- en spellingsfouten heeft kan dit duiden op een nepwinkel.
8. Weinig of geen contactgegevens
Hoe herken je een nepwinkel aan de contactgegevens? Een nepwinkel heeft van geen of weinig contactgegevens. Probeer op de contactpagina of op verschillende plekken te zoeken naar eventuele contactgegevens. Is er enkel een formulier en geen telefoonnummer of e-mailadres beschikbaar? Dan is het mogelijk dat het geen legitieme winkel is.

9. Betaalmethodes
Een echte webwinkel wil het consumenten graag makkelijk maken om een bestelling af te ronden. Vaak worden er daarom meerdere betaalmethodes aangeboden in de winkelwagen. Als een webwinkel slecht 1 of 2 betaalmethodes hanteert kan dit verdacht zijn. Controleer dan extra goed waarom er bijvoorbeeld niet meerdere betaalmethodes beschikbaar zijn. Ook zijn webwinkel verplicht om een optie voor achteraf betalen aan te bieden. Een nepwinkel biedt deze optie vaak niet aan.
10. Geen keurmerken
Een keurmerk controleert een bedrijf of branche specifieke kwaliteitsnormen. Aan een keurmerk is vaak te herkennen of het bedrijf echt is. Als een bedrijf geen keurmerken heeft kan dit verdacht zijn. Om te verifiëren of een keurmerk echt is het vaak mogelijk om op de website van het keurmerk de ledenlijst te bekijken. Op deze manier is het mogelijk om te verifiëren of het bedrijf ook daadwerkelijk het keurmerk heeft. En niet het keurmerk gebruikt terwijl de winkel er eigenlijk geen recht op heeft.
11. Beveiligde verbinding/groen slotje/https
Alle webwinkels hebben een beveiligde verbinding. Een beveiligde verbinding is te herkennen aan het groene slotje linksboven in de browser. Ook staat er “https” in de adresbalk. Wanneer er “http” staat in plaats van “https” dan is er geen sprake van een beveiligde verbinding. Dit kan duiden op een nepwinkel of een website die zich voor probeert te doen als een andere website.
12. Het domein opzoeken
Via whois.com of sidn.nl is het mogelijk om een domeinnaam op te zoeken. Op deze manier is het mogelijk om te zien wie de eigenaar is van een domeinnaam. Bij een nepwinkel wordt vaak een foutief of niet correcte gegevens gebruikt.

13. Veel negatieve ervaringen
Over nepwinkel zijn op het internet vaak veel negatieve reviews te vinden. In de ervaringen van de consumenten komt vaak naar voren dat de producten en/of diensten niet geleverd zijn en dat het moeilijk of niet mogelijk is om contact met de partij op te nemen. Feedback van andere consumenten zijn waardevol en een goede bron van informatie. Bekijk op Consumenten-reviews.nl de verschillende beoordelingen van andere consumenten.
14. Controleer de website van de politie
Op de website van de politie is het mogelijk om meldingen op te zoeken van een bedrijf, rekeningnummer of een website. Is sommige gevallen wanneer het bekend is dat een website een nepwinkel betreft is het soms mogelijk om dit terug te zien op de website van de politie. Via deze link is het mogelijk om een bedrijf op te zoeken.
Link naar de website van de politie
15. Buitenlandse webwinkels
hoe herken je een buitenlandse nepwinkel? Een buitenlandse webwinkel heeft een grotere kans om een nepwinkel te zijn. Via advertenties wordt er soms geadverteerd voor een nepwinkel en in veel gevallen zijn deze websites Engelstalig. Op deze manier kunnen fraudeurs namelijk meer mensen bereiken dan enkel en alleen Nederlandssprekende mensen. Bij buitenlandse webwinkel is het belangrijk om extra goed op te letten.
Deze tips helpen met de vraag: hoe herken je een nepwinkel? Wanneer je onverhoopt toch gedupeerd bent door een nepwinkel is het raadzaam om hiervan aangifte te doen.